Jazda na szynach po nowemu. Wielkie zmiany na placu Rapackiego w Toruniu

Artur Olewiński 3 czerwca 2016, aktualizowano: 03-06-2016 14:32

W Toruniu wiele mówi się o tramwajowych inwestycjach. Chodzi przede wszystkim o nowe linie na tzw. JAR oraz we wschodniej części miasta. „Nowości” odsłaniają kulisy dwóch innych, nie mniej ciekawych przedsięwzięć związanych z transportem szynowym - nowej zajezdni i linii przez aleję św. Jana Pawła II.

Fot.: Wizualizacja. PROGREG


W ramach projektu BiT City II, poza liniami na tzw. JAR i Rubinkowo, miasto planuje dwie inne inwestycje. Pierwsza to siermiężnie nazwana „Modernizacja linii tramwajowej z budową pasa tramwajowo-autobusowego w ulicy Wały gen. Sikorskiego i al. św. Jana Pawła II wraz z przebudową układu drogowego”.


Upraszczając nieco, chodzi o remont istniejącej drogi i torowiska na Wałach gen. Sikorskiego oraz budowę zupełnie nowej, choć dość krótkiej linii na al. św. Jana Pawła II. W przypadku tej drugiej części zadania zapowiada się na prawdziwą rewolucję.

Trasa całkowicie zmieni swoje oblicze. O tym, jak dokładnie się ono odmieni, zdecydują konsultacje społeczne. Krakowska firma Progreg - ta sama, która przygotowała koncepcje budowy dwóch wymienionych wcześniej linii tramwajowych - opracowała na razie dwa warianty. Trzeci jest przygotowywany.

Głównymi zadaniami linii jest zintegrowanie transportu autobusowego i tramwajowego w spójny system komunikacji (m.in. wspólne platformy przystankowe), a także poprawa funkcjonalności toruńskiej sieci tramwajowej. Jak tłumaczą urzędnicy, budowa linii w alei Jana Pawła II ma przede wszystkim walor użytkowy - alternatywa dla pobliskiego węzła przesiadkowego w alei Solidarności.

Z jednym lub dwoma torami


W wariancie 1. zaprojektowano przebudowę alei Jana Pawła II od skrzyżowania z ulicą Chopina do ronda Niepodległości. Ponadto zmodernizowana ma zostać również ulica Wały gen. Sikorskiego - od placu Teatralnego do skrzyżowania z aleją św. Jana Pawła II. Dodatkowo zmieni się ulica Chopina - od skrzyżowania z aleją św. Jana Pawła II do skrzyżowania z aleją 500-lecia.

Projektowane torowisko rozpoczyna swój bieg w osi ulicy Chopina (pomiędzy jezdniami), a następnie zakręca w aleję Jana Pawła II (zintegrowany przystanek autobusowo-tramwajowy, tzw. PAT na wysokości fontanny Cosmopolis) i biegnie w jezdni - od strony starówki - do skrzyżowania z Wałami gen. Sikorskiego. Tam tory pozostaną między jezdniami. Te odcinki będą dwutorowe. Inaczej będzie na alei św. Jana Pawła II.

Od placu Artylerii w kierunku placu Niepodległości zaplanowano jeden tor - na długości ok. 170 m. Przecina on jezdnię na dzisiejszym przejściu dla pieszych, prowadzącym w kierunku ulicy Mickiewicza i dalej biegnie w pasie pomiędzy jezdniami. Przed rondem Niepodległości linia ponownie stanie się dwutorowa.

Na samym placu Artylerii tramwaj będzie mógł jechać zarówno w lewo, w kierunku centrum, jak i na wprost, w kierunku mostu. Z kolei na placu Niepodległości torowisko rozwidlać się będzie w ulicę Kraszewskiego i w Czerwoną Drogę.

Możliwe, że z nowej linii skorzystają tramwaje kursujące na tzw. JAR. Pasażerowie mieliby do dyspozycji dwie pary przystanków przed rondem Niepodległości - od strony Kraszewskiego i od strony alei św. Jana Pawła II. Nowością na wspomnianym odcinku Wałów gen. Sikorskiego będzie wspólny pas - dla tramwajów i dla autobusów. Samochody pojadą jedną z dwóch dostępnych jezdni.

W wariancie 2. torowisko na Chopina jest wydzielone - od strony północnej, czyli tak, jak jest obecnie. Dalej tory biegną, podobnie, jak w wariancie 1., od strony starówki i następnie za placem Artylerii, przecinają jezdnię i wchodzą w pas rozdziału. Jedyną różnicą w porównaniu z wariantem 1. jest to, że tutaj mamy dwa tory na całym odcinku nowej linii.

W tym przypadku sytuacja w rejonie ronda Niepodległości jest nieco bardziej skomplikowana. Tu znajdą się przystanki PAT - para od strony alei Jana Pawła II, a także aż trzy od strony Kraszewskiego. Nowością będą też zintegrowane pasy autobusowo-tramwajowe na Kraszewskiego i Czerwonej Drodze (w obu przypadkach między jezdniami), przecinające też rondo Niepodległości. Rozwiązania te prezentuje wizualizacja.
Co z tunelem?
Modernizacja całego tego ciągu komunikacyjnego łączy się bezpośrednio z budzącym kontrowersje tematem przebudowy placu Rapackiego w Toruniu.

Przypomnijmy, że w maju 2013 roku odbyły się w tej sprawie konsultacje społeczne. Torunianie opowiedzieli się za budową tunelu dla samochodów pod placem. Jednocześnie takie rozwiązanie oceniono jako kosztowne. Jego realizację uznano za możliwą tylko wtedy, gdy znajdą się na to pieniądze. Najwyraźniej miasto uznało, że ich nie ma, bo zaproponowane warianty nie uwzględniły tunelu. To nie wszystkim się podoba.

Stanisław Wroński, urbanista: Po co ta fasada, skoro w lutym 2012 r. problem rozstrzygnięto? Czy konsultacje miały stanowić „zasłonę dymną” dla wydanych wcześniej decyzji?


- Po co były te konsultacje? - pyta w liście do „Nowości” urbanista Stanisław Wroński (pełna treść na www.nowosci.com.pl). - Po co ta fasada, skoro już w lutym 2012 roku problem rozstrzygnięto? Czy konsultacje społeczne miały stanowić swoistą „zasłonę dymną” dla wydanych wcześniej decyzji?

Co na to Miejski Zakład Komunikacji, który jest odpowiedzialny za inwestycję?

- Trwa opiniowanie i analiza przedstawionych rozwiązań projektowych dla poszczególnych wariantów - mówi Piotr Reich, rzecznik MZK. - Nie przesądzono jeszcze o wyborze wariantu.

Zajezdnia w pięciu wariantach


O drugim zadaniu - budowie nowej zajezdni tramwajowej na 70 pojazdów już pisaliśmy. Zaproponowano 5 wariantów.

W 1. i 2. zajezdnia znajduje się za marketem Castorama, przy Szosie Bydgoskiej. Prowadzące do niej torowisko przebiega od tej ulicy równolegle do zachodniej strony ulicy Jonssona i dalej na zachód przy torze gokartowym. W obu przypadkach przy zajezdni miałby powstać parking typu park&ride na około 90 miejsc.

W wariancie 3. zajezdnia znajduje się w kwadracie pomiędzy ulicami Skłodowskiej-Curie, Wierzbową a Strugą Toruńską i ul. Topolową. Obecnie znajduje się tam pętla tramwajowa „Elana”.

W przypadku wariantów 4. i 5. zajezdnia powstać ma między ulicami Olsztyńską a Olimpijską. Taka lokalizacja byłaby powiązana z nową linią we wschodnim Toruniu. W obu przypadkach zajezdnię uzupełniać ma parking typu park&ride.

Z zajezdnią czy bez?


Jeśli nie uda się uzyskać unijnego dofinansowania do budowy zajezdni, wyjściem awaryjnym będzie wariant rezerwowy. Według niego, zajezdnia... nie powstanie. Zaplecze techniczne działałoby w obecnych warunkach. Jeśli pieniądze jednak się znajdą, to zajezdnia budowana będzie etapami. Najpierw powstanie myjnia i kupiona zostanie tokarka podtorowa. Potem - sama zajezdnia.

Czytaj także: Decyzja w sprawie tunelu pod placem podjęta przed konsultacjami?

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj swój komentarz najciekawsze najstarsze najnowsze

  1. 09-06-2016 13:04

    Oceniono 5 razy 2 3

    - bun: Uniwersytecka, Solidarności, JPII - 3 sąsiednie ulice z tramwajem - absurd. Zamiast 1-2 dużych węzłów przesiadkowych powstanie kilka małych przystanków oddzielonych od siebie raptem o 200 m. Zacznie się bieganie od przystanku do przystanku i wypatrywanie, gdzie przyjedzie tramwaj. Tramwaj, który więcej stoi niż jedzie. Był pomysł by skanalizować wszystkie linie w jednym miejscu, a teraz szukają kanału ulgi :))) Lepiej by puścili linię na na lewobrzeże zamiast się zapętlać w centrum.

    Odpowiedz

  2. 07-06-2016 14:06

    Oceniono 5 razy 1 4

    - mmx: Na co by tu wydac pieniadze, zeby zdazyc z przecinaniem wstegi... Ech, te trudne dylematy urzednikow.

    Odpowiedz

  3. 05-06-2016 10:29

    Oceniono 17 razy 8 9

    - M. z M.: Absuredm jest pakowanie tramwaju w JP II w stronę Kraszewskiego i trasy - Sz. Chełmińskiej. Oni się uparli zablokować całe St. Miasto. Zablokowane już są skrzyżowania Sz.Chełmińska/Odrodzenia/Al. Solidarności/Wały - a teraz planują zablowkować kolejne. Im więcej wpakowanych pieniędzy tym gorsze rozwiązania - ktoś nie nadąża z myśleniem....

    Pokaż odpowiedzi (5) Odpowiedz

    1. 05-06-2016 08:31

      Oceniono 15 razy 5 10

      - hog: widze ze prezydentowi ladnie odwala kasa z unii najlpiej rozpiedzielic znowu wyremontowane odcinki i klasc tory. Czy tak ciezko odpuscic te dodtacje i zajac sie innymi rownie waznymi dla Torunia? za chwile unia sie rozwali a niemiec przyjdzie po swoje

      Odpowiedz

    2. 04-06-2016 18:45

      Oceniono 10 razy 9 1

      - mega_faflun: Po wybudowaniu linii tramwajowej do Jaru zwiekszy sie ruch tramwajowy w tym rejonie a glownie w Al Solidarnosci . Przepustowosc tego wezla moze nie wystarczyc by obsluzyc ruch A+T , ktory sie w tym momencie zwiekszy , by nie powodowac dodatkowego tloku i stresu postanowiono wybudowac mala obwodnice . Moze powstac w tym momencie rozszerzony wezel przesiadkowy Czerwona Droga Al Solidarnosci . Mi sie to osobiscie podob stworzy wiele mozliwosci kursowania tramwajow .Wiele pieniedzy to nie pochlonie to krotki odcinek pewnie z 700 metrow .

      Odpowiedz

    3. 04-06-2016 11:00

      Oceniono 6 razy 5 1

      - kontem: Ciekawe to rozwiązanie na pl. Niepodległości. Wszystkie drogi rowerowe i przejścia dla pieszych ślicznie oznaczone stosownymi znakami poziomymi. Ale już na skrzyżowaniu z liniami tramwajowymi tych przejść i przejazdów rowerowych nie oznaczono!! Czyżby wyznaczone trasy przejścia pieszych i przejazdu rowerzystów kończyły się przed liniami tramwajowymi aby rozpocząć swój bieg dalej za linią tramwajową ?? Tego istotnego detalu brakuję na prezentowanej koncepcji.!

      Odpowiedz

    4. 03-06-2016 14:13

      Oceniono 14 razy 9 5

      - db: Nie wiem po co ten łącznik od pl. Artylerii do pl. Niepodległości, poza sytuacjami awaryjnego prowadzenia tramwajów (a i to jest ograniczone przez brak relacji skrętnej na pl. Artylerii z Wałów w al. JPII). Jakie linie tramwajowe miałyby korzystać z tej linii? Coś tam wspominają o linii z JAR-u, ale to będzie oznaczało że linia taka ominie najważniejszy obecnie przystanek w centrum miasta, czyli ten w al. Solidarności. Kompletnie bez sensu. Nie lepiej było dobudować brakujące relacje skrętne na ul. Uniwersyteckiej, aby otrzymać możliwość awaryjnego trasowania tramwajów w centrum miasta?

      Pokaż odpowiedzi (2) Odpowiedz

      1. 03-06-2016 13:05

        Oceniono 13 razy 3 10

        - erg: Zupełnie mi się nie podoba . Za te pieniądze to już nawet lepiej puścić tramwaj z Rubinkowa do Elany .

        Odpowiedz

      2. 03-06-2016 09:17

        Oceniono 20 razy 18 2

        - ziutek: To ten tramwaj ma dalej na stary most jechać, jo? Mi się podoba.

        Odpowiedz