Miliardowe inwestycje na szynach, czyli tramwajowe miasto Toruń

Artur Olewiński 4 marca 2016

Toruń stawia na tramwaje. Pulę pieniędzy, która zostanie przeznaczona głównie na ten środek transportu, szacuje się na niemal miliard złotych. Mają powstać między innymi dwie nowe linie - na tak zwane osiedle JAR i przez Rubinkowo. Czekają nas także wielkie modernizacje i zakupy.

W ramach inauguracyjnej edycji projektu bit city wybudowana została m.in. zupełnie nowa linia tramwajowa na Bielany. Kosztowała 47 mln zł.

Fot.: Grzegorz Olkowski


Inwestycje w rozwój komunikacji tramwajowej to jeden z priorytetów zapisanych w „Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla miasta Torunia na lata 2013-2035”. Dlaczego? Jednym z głównych argumentów przemawiających za tym środkiem transportu jest ekologia.


Tramwaje są wolne od spalin, a dodatkowo, przy zapewnieniu im uprzywilejowanej pozycji w ruchu drogowym, mogą okazać się wartościową alternatywą dla samochodów. O tym, że miasto podchodzi do tego zadania poważnie i jest w stanie zrealizować ambitne plany, świadczy zakończona już edycja projektu BiT City, która pochłonęła ponad ćwierć miliarda złotych. Okazuje się jednak, że była to tylko rozgrzewka przed kolejną odsłoną. Wartość projektów w BiT City II kilka razy przekracza tę sumę.

Gigantyczne pieniądze


- Mamy pewne dofinansowanie do zadań o wartości około 450 mln zł. Projekty o wartości kolejnych 500 mln zł znajdują się w rezerwie i nie znalazły się na razie w zakresie podstawowym - mówi Rafał Wiewiórski, nowy dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu, który w Miejskim Zakładzie Komunikacji nadal zajmuje się projektami infrastrukturalnymi.

Najważniejszymi dla torunian inwestycjami będą z pewnością dwie nowe linie tramwajowe - na tzw. osiedle JAR oraz przez Rubinkowo.

Budowa tej pierwszej jest ściśle połączona z dalszą rozbudową Trasy Staromostowej. W tym roku mają się już rozpocząć wykupy gruntów, przez które pobiegnie dalszy odcinek drogi. Na razie nie jest pewne, jaką trasą pojedziemy nową linią tramwajową. Wiadomo tylko, że będzie się ona zaczynać przy placu NOT. Dalej pobiegnie Szosą Chełmińską do ulicy Dekerta i dalej pomiędzy jezdniami Trasy Staromostowej. Warto dodać, że od tego odcinka planowane jest torowisko zielone, znane z linii ciągnącej się wzdłuż ulicy Gagarina. Dalszy przebieg linii na JAR uzależniony jest od tego, na jaki wariant się zdecydujemy.

Różne możliwości


Linia może skręcać w ulicę Długą. Zostanie wówczas poprowadzona jej środkiem, z wykorzystaniem przystanków wiedeńskich znanych z placu św. Katarzyny, lub po jej północnej stronie - bliżej bloków. Dalej przecinałaby rondo Czadcy i biegła ulicą Legionów - ponownie środkiem lub jednym z boków - przy zajezdni autobusowej albo od strony bloków. Następnie linia przebiegałaby ulicą Polną do Ugorów i ulicą Watzenrodego do pętli przy ulicy Heweliusza. Inny wariant zakłada, że zamiast ulicą Długą linia pobiegnie jeszcze nieco dalej, w kierunku skrzyżowania z Polną i tą ulicą dotrze do Ugorów i osiedla JAR.

Drugą wielką inwestycją tramwajową będzie linia przez Rubinkowo, która połączy dwie istniejące linie kończące bieg przy Elanie i ulicy Olimpijskiej. Także w tym przypadku przygotowano kilka wariantów, które będą poddane konsultacjom społecznym.

Wsparcie dla targowiska


Dwie możliwości przewidują, że linia dochodzić będzie do ronda Sybiraków, w rejonie skrzyżowania Szosy Lubickiej z ulicą Przy Skarpie. Co bardzo ważne, w obu przypadkach torowisko omija targowisko Manhattan. - Można powiedzieć, że nie tylko ocalimy to miejsce, ale dzięki nowej linii jeszcze je poniekąd wesprzemy poprzez sprawniejsze skomunikowanie - mówi dyrektor Wiewiórski. - Po obu stronach targowiska przewidziane są po dwa przystanki w obu kierunkach.

Dalszy przebieg różni się w zależności od wariantów. Pierwszy zakłada, że linia przebiegać będzie przez ulicę Rydygiera i Łyskowskiego aż do Wschodniej i dalej do torowiska ciągnącego się wzdłuż Skłodowskiej-Curie. Wariant ten wiąże się z przebudową ulicy Rydygiera i budową dodatkowych miejsc parkingowych. Także na tej ulicy zastosowano by ciche torowisko zielone.

Drugi wariant przewiduje budowę od ronda Sybiraków niejako wprost do ulicy Wierzbowej i dalej do Skłodowskiej-Curie. Trzeci to przedłużenie torowiska w ciągu tej ulicy aż do pętli przy Olimpijskiej. Prace miałyby się rozpocząć w 2018 roku i zakończyć w ciągu 3 lat. Trudniej określić terminy realizacji linii na JAR, bo inwestycja ma być podzielona na kilka etapów.

Lepsze oblicze torów


Ważną inwestycją związaną z tramwajami będzie modernizacja ciągu komunikacyjnego ciągnącego się od Wałów gen. Sikorskiego (od pl. Teatralnego) przez al. św. Jana Pawła II do początku ulicy Chopina.

- W przypadku Wałów gen. Sikorskiego można mówić o zakresie znanym z wcześniejszej modernizacji przeprowadzanej na tej ulicy - zaznacza dyrektor Wiewiórski. - Nie jest jeszcze przesądzone, czy droga będzie miała jedną czy dwie jezdnie. Jednocześnie z tymi inwestycjami planowana jest modernizacja torowiska na ulicy Kraszewskiego i Szosie Bydgoskiej.

Osobnym projektem, który jednak wiąże się z modernizacją na omawianym ciągu, jest budowa zintegrowanego przystanku autobusowo-tramwajowego na placu Rapackiego. Ta z kolei jest związana z planowanym remontem mostu drogowego im. J. Piłsudskiego. Wiadomo już, że przeprawa na razie nie odzyska linii tramwajowej do Dworca Głównego. W MZK tłumaczą, że budowa takiego połączenia nie ma uzasadnienia z powodu zbyt małej liczby pasażerów.

Poza wspomnianymi modernizacjami nowe oblicze zyskać mają także fragmenty istniejących linii tramwajowych. Chodzi i odcinki Waryńskiego - Olimpijska i al. Solidarności - Wschodnia.

Nowe cacka i ich garaż


Wraz z rozwojem linii tramwajowych, konieczne będą duże zakupy taboru. Mowa o ekologicznych autobusach, prawdopodobnie hybrydowych i niskopodłogowych tramwajach różnego rodzaju. Wraz z kolejnymi nowymi pojazdami pojawi się problem ich obsługi. Od lat mówi się w Toruniu o nowej zajezdni tramwajowej. Ma kosztować przynajmniej 115 mln zł. Miejska Pracownia Urbanistyczna wskazała cztery potencjalne lokalizacje dla tego obiektu - po dwie w zachodniej i wschodniej części Torunia.

Zajezdnia może powstać za marketem budowlanym przy Szosie Bydgoskiej lub bardziej za przyszłym centrum handlowym Toruń Outlet. Dwie kolejne propozycje to znany z wcześniejszych publikacji teren przy ulicy Olsztyńskiej, niedaleko centrum handlowego lub przy skrzyżowaniu Wierzbowa - Skłodowskiej - Curie. Modernizacja zajezdni autobusowej znalazła się na liście rezerwowej.

Nie tylko szyny


Miasto przygotowuje wraz z koleją porozumienie, zakładające m.in. modernizację dworców Toruń Miasto i Toruń Wschodni (wraz z budową węzła przesiadkowego), mostu kolejowego oraz budowę zespołu wiaduktów przy ulicy Równinnej. Szanse realizacji ocenia się wysoko. Zadania zaliczają się do projektu rewitalizacji jedynego odcinka linii kolejowej nr 353 (między dworcami Toruń Główny i Toruń Wschodni), który jako jedyny nie został jeszcze odnowiony.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj swój komentarz najciekawsze najstarsze najnowsze

  1. 14-06-2016 12:20

    Brak ocen 0 0

    - Benek: Fajnie by było z tą linią przez most wg mnie tego od dawna brakuje.

    Odpowiedz

  2. 10-03-2016 12:45

    Oceniono 2 razy 1 1

    - jar: tramwaj dla 2 tys mieszkańców???Ciekawe kto ma w tym interes

    Odpowiedz

  3. 10-03-2016 12:41

    Oceniono 5 razy 4 1

    - Paweł: Wydawać wydawać i jeszcz raz wydawać.Czy Państwa nie zastanawia dlaczego z uporem maniaka forsuje sie w Toruniu transport tramwajowy??Tu wcale nie chodzi o ochrone środowiska a o GIGANTYCZNE PRZETARGI.Kto z Was dobrowolnie zrezygnije z samochodu na rzecz tramwaju a by dojechac niz z dzielnicy x do dzielnicy y.Juz i tak jesteśmy najbardziej zadłuzonym miastem w Polsce,kto to będzie spłacał??Ale co to Michała obchodzi po mnie chodżby potop,niech inni sie martwią lud i tak uwierzyże chce dobrze=inwestuje heh.Nie dajcie sie państwo nabrać na pseudoinwestycje.

    Odpowiedz

  4. 06-03-2016 19:51

    Oceniono 8 razy 5 3

    - alask: Najpierw trzeba połączyć pętle Olimpijska z pętlą przy Elanie. Dlaczego nowe Swingi tak trzaskają drzwiami przy zamykaniu? Nie można tego wyregulować, czy ten typ tak ma?

    Pokaż odpowiedzi (1) Odpowiedz

    1. 06-03-2016 18:46

      Oceniono 17 razy 6 11

      - motorniczy: Dlaczego Włocławek nie może nic ZBUDOWAĆ ???? Ale Toruń degraduje Włoclawek.

      Pokaż odpowiedzi (1) Odpowiedz

      1. 06-03-2016 07:51

        Oceniono 11 razy 7 4

        - Anna: Na ulicy Okrężnej pobudowano nową linię tramwajową aż pod samo UMK. Patrząc na ruch dojeżdża tam mało ludzi i mało studentów. Dziś każdy student ma inny problem nie ma gdzie zaparkować pod uczelnią bo nie ma miejsc parkingowych a studia w Toruniu nie są dla biednych. Każdy student ma dziś auto i olewa tramwaj. Zbudujcie linie na Podgórz na Olszyńską do Grębocina to są potrzeby a nie przez osiedla bo miasto ma kawałek swojej własności w postaci ziemi i na siłę uszczęśliwia ludzi....

        Pokaż odpowiedzi (2) Odpowiedz

        1. 05-03-2016 06:05

          Oceniono 12 razy 8 4

          - dwumieściuch: Podoba mi się, że w Toruniu konsultuje się przebiegi trasy tramwajowej przed jej budową nie tak jak było z linią na Fordon gdzie nikt nikogo o nic nie pytał.

          Pokaż odpowiedzi (1) Odpowiedz

          1. 04-03-2016 21:01

            Oceniono 6 razy 4 2

            - Mariusz !!!: Brawo Toruń - bardzo mądra, przemyślana decyzja dzięki której zyska Bydgoszcz i jej flagowe przedsiębiorstwo PESA! Tak właśnie należy zacieśniać współpracę i budować mosty!

            Odpowiedz

          2. 04-03-2016 20:12

            Oceniono 14 razy 10 4

            - mega_faflun: Jesli tramwajem na Rubinkowo to tylko ulicami Rydygiera lyskowskiego dziewulskiego to bylo by optymalne rozwiazanie wielu mieszkancow tego osiedla czeka na ekologiczny srodek transportu . Przydalo by sie troche odciazyc srodowisko od zanieczyszczen spalinami i chalasem jaki wydaja autobusy i samochody . Po oddaniu lini tramwajowej ograniczona zostanie ilosc lini autobusowych . Mozna by bylo pomyslec o odnodze do ul. Niesiolowskiego.

            Pokaż odpowiedzi (6) Odpowiedz

            1. 04-03-2016 14:00

              Oceniono 8 razy 4 4

              - Asia: ciekawe ilu z was wie ze Prezydent wydal zgode na budowe nowej stacji benzynowej miedzy stacja BP a sklepem leclerc na rubnikowie 2. Czy jedna stacja jako zagrozenie wybuchem nam nie wystarczy? kim dla Prezdyenta są mieszkańcy skoro gotuje im taki los.......

              Pokaż odpowiedzi (1) Odpowiedz

              1. 04-03-2016 13:57

                Oceniono 18 razy 8 10

                - JAN III: W artykule piszecie, że tramwaj na rubinkowie usprawni dojazd do targowiska. Tutaj nic nie trzeba poprawiac oprócz nowej nawierzchni przy Działowskiego 6 i 8. Nie potrbne sa tutaj tory bo od lubickiej jest bardzo blisko na targowisko a z drugiej strony jezdza autobusy. Artykul jak najbardziej sponsorowany przez miasto. Jak widac prezydent lubi iszczesliwiac ludzi na sile a nie na ich wole. Jest pan naszym przedstawicielem i powinien pan sluchac co mieszkancy mowia i czego oczekuja a nie prowadzic polityke krola i krolewstwa

                Odpowiedz

              2. 04-03-2016 13:41

                Oceniono 14 razy 4 10

                - cyga: dlaczego piszecie ze linie maja biec przez Rubinkowo. Przeciez jest jeszcze 3 wariant i maja byc konsultacje a nie widzimisie prezydenta i jego dziwnych doradcow. Stanowczo mowimy NIE nowej lini na rubinkowie

                Pokaż odpowiedzi (4) Odpowiedz

                1. 04-03-2016 11:57

                  Oceniono 15 razy 14 1

                  - pasażer: Dlaczego nie poprowadzono linii tramwajowej przez nowy most? To by była rewolucja...

                  Pokaż odpowiedzi (4) Odpowiedz