Precz ze szkolną rutyną! Tam, gdzie jest „Minecraft”, nie ma nudy

Piotr Schutta 19 lutego 2016

Fani „Minecrafta” mówią, że jest to platforma kreatywna o nieograniczonych możliwościach. Te możliwości przetestowały już szkoły w Irlandii i USA. Dzięki naukowcom i studentom z UKW jest szansa, że gra pojawi się w szkołach naszego regionu i stanie się powszechnie używanym narzędziem edukacji.

Minecraft to świat, w którym wyobraźnia człowieka nie napotyka żadnych ograniczeń. Na zdjęciu: uczeń piątej klasy w trakcie budowania miasta

Fot.: Tomasz Czachorowski


Spadasz z wysokości i nic ci się nie dzieje. Budujesz niebotyczną wieżę, a potem odbijasz się z jej szczytu i lecisz. Po zmroku walczysz z potworami, jeśli oczywiście chcesz, a za dnia jesteś konstruktorem o nieograniczonych możliwościach, dysponującym całą gamą surowców mineralnych i materiałów. Możesz z nich stworzyć własne miasto. Gdzie chcesz. W górach, na wodzie albo unoszące się w powietrzu. Twoja wola, jakimi później zapełni się ono stworzeniami.


Wykreujesz tu niemal wszystko: ruch, reakcje chemiczne, dźwięk, a nawet przeszłość. Ogranicza cię tylko twoja wyobraźnia.

Każdy dostaje kawałek gruntu


- Nie lubię nazywać „Minecrafta” grą. Wolę mówić o platformie kreatywnej, która nawiązuje do autentycznej pasji dzieciaków, jaką jest tworzenie nowych światów i przeżywanie w nich przygód - mówi dr Michał Mochocki, wykładowca i współzałożyciel nowej specjalizacji na humanistyce drugiej generacji na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy o nazwie Gamedec - badanie i projektowanie gier. Michał Mochocki jest także koordynatorem praktyk studenckich w projekcie „Lubię tu być - Minecraft”, w ramach którego w czerwcu zeszłego roku powstała pierwsza w Polsce mapa województwa (kujawsko-pomorskiego oczywiście), zbudowana w całości z sześcianów w grze Minecraft. Przy jej powstaniu pracowała grupa studentów, budując podwaliny mapy i pierwszych piętnaście obiektów zabytkowych. Dziś minecraftowe województwo kujawsko-pomorskie ma już około 300 zabytków, kilkaset budynków mieszkalnych oraz ponad 500 właścicieli działek.

Aby dostać kawałek gruntu w dowolnej części naszego minecraftowego województwa, by na nim budować, wystarczy kontakt z Adrianną Kuliś, studentką pierwszego roku UKW, która wyrosła na liderkę projektu. Od kilku miesięcy, po wyczerpaniu środków z Urzędu Marszałkowskiego, Adrianna zajmuje się administrowaniem mapy wolontariacko. Jednocześnie próbuje zainteresować lekcjami z „Minecraftem” szkoły w naszym regionie. W styczniu, wspólnie z wykładowcami Gamedeca - Michałem Mochockim i Mikołajem Sobocińskim - opublikowała na stronie UKW skrypt dla pedagogów zainteresowanych wykorzystaniem gry na lekcjach. Jego tytuł „Minecraft w szkole. Wprowadzenie dla nauczycieli”. Jest to prawdopodobnie pierwsze tego typu opracowanie w języku polskim, opisujące w przystępny sposób dydaktyczne walory „Minecrafta”.

Wprowadzenie gry do kujawsko-pomorskich szkół i nauczanie za jej pomocą różnych przedmiotów jest drugim etapem projektu „Lubię tu być - Minecraft”.

- Pierwszy etap polegał na stworzeniu mapy województwa. Teraz chcielibyśmy dotrzeć do szkół, przeszkolić nauczycieli i pokazać im, jak używać tego narzędzia w praktyce - tłumaczy dr Mochocki.

- Wystarczy skontaktować się ze mną lub moimi wykładowcami. Mogę zorganizować za darmo lekcję pokazową - deklaruje Adrianna Kuliś.

Dwie takie lekcje demonstracyjne, z geografii, przeprowadziła już w swoim macierzystym Gimnazjum nr 1 w Świeciu. Uczniowie mieli znaleźć na minecraftowej mapie województwa konkretne obiekty. Najszybszym obiecano piątki z informatyki.

- To było coś. Uczniowie byli pozytywnie zakręceni. Widać było na tamtych lekcjach, że robią to, co lubią najbardziej. Pytali później, czy takich zajęć będzie więcej. Bardzo byśmy chcieli, bo lubimy pozytywnie zaskakiwać młodzież. Geografia z „Minecraftem” była takim właśnie zaskoczeniem - uważa Sabina Janiszewska, dyrektorka świeckiego gimnazjum.

To były lekcje euforii


Kilka lekcji z użyciem „Minecrafta”, tym razem z historii, przeprowadził również nauczyciel Marcin Ćwikliński z Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku. O minecraftowej mapie województwa dowiedział się od swojej przełożonej, która z kolei usłyszała o tym w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu.

- To były trzy bloki zajęć z uczniami Szkoły Podstawowej nr 23 we Włocławku. Trzeba było widzieć euforię tych dzieciaków. Prowadzę różne zajęcia, ale z taką reakcją uczniów dotąd się nie spotkałem - opowiada Marcin Ćwikliński.

Uczniowie mieli przyjść z przygotowanymi wcześniej krótkimi informacjami, opisującymi dwanaście wskazanych zabytków w naszym regionie.

- Każdy przedstawiał informację o danym obiekcie, a potem podróżowaliśmy w grze do tego zabytku i dokładnie go oglądaliśmy. Mówiliśmy o tym, kto go zbudował, dla kogo, po co i tak dalej. Dla uczniów to było niezwykłe doświadczenie. Oderwali się od szkolnej rutyny, którą mają na co dzień. Nie słyszałem, żeby w naszych szkołach odbywały się podobne zajęcia - dodaje nauczyciel z Włocławka.

- Można zobaczyć na YouTube filmik nakręcony przez polonistkę z Podlasia, która budowała z uczniami w „Minecrafcie” krajobraz jednej z lektur szkolnych. Są oczywiście inne konspekty i filmy, ale w większości po angielsku - dodaje Adrianna Kuliś.


dr Michał Mochocki, UKW: Możliwości są nieograniczone. Wszystko zależy od wyobraźni i kompetencji nauczyciela.


Adresy do anglojęzycznych materiałów można znaleźć we wspomnianym skrypcie dla nauczycieli, napisanym na UKW. W opracowaniu Mochockiego, Sobocińskiego i Kuliś wymienione są również przykładowe pomysły na przeprowadzenie minecraftowych lekcji. Na języku polskim można budować scenerie omawianych utworów literackich, tworzyć inscenizacje fragmentów lektur albo pisać scenariusze, opowiadania czy pamiętniki, będące zapisem przygód w „Minecrafcie”. Na lekcji fizyki możemy poznawać zasady mechaniki kwantowej, różne stany skupienia ciał, cechy fizyczne pierwiastków, a na zajęciach z chemii łączyć je i obserwować reakcje. Na muzyce z kolei możemy za pomocą specjalnych bloków odtworzyć melodię, na plastyce zbudować model dowolnego dzieła sztuki, na historii odtworzyć zabytek albo wydarzenie historyczne.

- Możliwości są nieograniczone. Wszystko zależy od wyobraźni i kompetencji nauczyciela - dodaje dr Michał Mochocki.

„Minecraft”, co to jest?


Jest to gra komputerowa, polegająca na tworzeniu konstrukcji z sześciennych bloków w otwartym, trójwymiarowym świecie. Napisał ją szwedzki programista Markus Persson. Pierwsza jej wersja została wydana w 2009 roku. Korzystając z jednego z pięciu trybów gry możemy budować, walczyć o przetrwanie, przeżywać przygody albo tylko podróżować.

Więcej o projekcie UKW związanym z grą na stronie: www.lubietubyc.pl/

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.