Bydgoszcz w ciągu kilku lat chce dogonić czołówkę polskich metropolii

Sławomir Bobbe 1 stycznia 2016

Bydgoszcz znalazła się w decydującym dla jej rozwoju okresie. Albo wykorzysta - być może ostatnią - szansę na pozyskanie potężnych środków z unijnych funduszy i spróbuje dogonić czołówkę największych polskich miast, albo na lata pozostanie polskim średniakiem. Jak rozwinie się to miasto?

Zlokalizowany tuż przy Brdzie „river tower” ma mieć ponad 60 metrów wysokości. Gdy zostanie oddany do użytku, będzie najwyższym budynkiem mieszkalnym w Bydgoszczy.

Fot.: Materiały KWK Construction


Trzy lata w historii miasta to zaledwie mgnienie, ale i w tym czasie mogą zajść w Bydgoszczy spore zmiany. Najwięcej będzie ich widać na drogach i w komunikacji. Najbliższe lata sprawią bowiem, że poruszanie się po Bydgoszczy będzie łatwiejsze. Do końca 2018 roku ma się zakończyć, między innymi, modernizacja ul. Grunwaldzkiej. Zyska ona od Pawłówka do Węzła Zachodniego drugą jezdnię. Poza tym autobusy z Osowej Góry do centrum nie będą stać w korkach - pojadą buspasem. W Pawłówku ul. Grunwaldzka łączyć ma się z trasą S5. Zgodnie z harmonogramem drogowców ta inwestycja - największa realizowana w tym czasie w całym regionie, o wartości 2,5 miliarda złotych - za trzy lata ma być już na finiszu.


Szanse na przebudowę ul. Nakielskiej do 2018 r. są niewielkie, ale, jak zaznaczają drogowcy, rozbudowana Grunwaldzka przejmie część ruchu z wąskiej Nakielskiej, która zyska jednak rondo przy skrzyżowaniu z Łochowską i Lisią.

W 2018 r. wielu bydgoszczan mieszkających na górnym tarasie przesiądzie się z autobusów na tramwaje. Nowoczesne, niskopodłogowe składy pojadą z Wyżyn i Wzgórza Wolności przez nowe torowisko na Kujawskiej na Zbożowy Rynek. Podróż tramwajem będzie prawdopodobnie najszybszym sposobem na poruszanie się na tej trasie. Na Kujawskiej zarezerwowano też miejsce pod kolejny buspas w kierunku ronda Bernardyńskiego.

Wiele zmieni się też w komunikacji metropolitalnej. Jeśli plany się powiodą, miejskim autobusem do centrum będą mogli dojeżdżać mieszkańcy Koronowa, Szubina czy Łabiszyna.

Bezrobocie? Cztery procent


- Sprawna obsługa inwestorów, przygotowywanie atrakcyjnych nieruchomości pod inwestycje oraz dostosowanie programu szkolnictwa do oczekiwań pracodawców ma gwarantować Bydgoszczy utrzymanie opinii miasta, w którym warto inwestować - mówi Andrzej Półgrabski, prezes Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego. - Zakładamy, że w ciągu 3 lat uda się pozyskać dla parku kolejne tereny, ale nie chciałbym przesądzać, czy będą to działki po byłym „Zachemie”. Wyzwaniem, przy bardzo niskim poziomie bezrobocia, będzie natomiast poszerzanie rynku pracy. Dlatego podejmujemy działania, które mają ułatwiać komunikację z parkiem i które sprawią, by Bydgoszcz stawała się atrakcyjnym miejscem dla nowych mieszkańców, którzy chcą tu pracować.

Andrzej Półgrabski, prezes BPPT: Podejmujemy działania, aby Bydgoszcz stawała się atrakcyjnym miejscem dla nowych mieszkańców, którzy chcą u nas pracować.


Szacuje się, że bezrobocie będzie wynosiło około 4 procent i będzie jednym z najniższych wśród miast Unii Metropolii Polskich.

Czas na wysokościowce


W 2018 roku punktami orientacyjnymi na panoramie Bydgoszczy będą nie tylko wieże kościołów i pylon mostu Uniwersyteckiego. Przy rondzie Fordońskim najwyższymi obiektami staną się bliźniacze, 10-kondygnacyjne biurowce. Z 60-metrowego wieżowca „River Tower” nad Brdą przy hali „Łuczniczka” mieszkańcy z najwyższych pięter spoglądać będą mogli nie tylko na zrewitalizowane bulwary. Przy hali „Łuczniczka” znajdzie się hala przypominająca lodowy kryształ. Budowa ślizgawki ma rozpocząć się już w przyszłym roku. Kosztować ma około 27 mln złotych. Przyjęte miejscowe plany zagospodarowania dają nadzieję na to, że biurowe „city” zacznie rosnąć pomiędzy Fordońską i Kamienną. Przy dobrej koniunkturze można spodziewać się coraz wyższych budynków na terenie danej fabryki „Makrum”. Inwestor ma koncepcję, z której wynika, że staną tam także kilkunastopiętrowe budynki.

Z nowych wieżowców dobrze widać będzie również rozwój Wyspy Młyńskiej. W 2018 r. trwać będzie rewitalizacja Młynów Rothera. Budynek na początku szczególnie efektownie prezentować będzie się na zewnątrz. Wypielęgnowana zieleń, drewniane pomosty i inne elementy małej architektury mają przyciągać bydgoszczan. W 2018 roku rozpocznie się wyposażanie budynków, które mają zamienić się w „Ogrody wody” - Centrum Innowacyjnej Edukacji.

Pływalnie nie tylko w Fordonie


W 2017 r. powstanie na Terenach Nadwiślańskich nowy zespół szkół przy ulicy Bora-Komorowskiego. Przy niej pojawi się duże zaplecze rekreacyjno-sportowe z basenem. Oferta basenowa powinna być jednak szersza. Harmonogram budowy basenów będzie przyjęty w przyszłym roku, ale dwa lata później kolejny basen będzie gotowy, a inny - w budowie. W grę wchodzi budowa obiektów na Miedzyniu, Kapuściskach, Leśnym i Tatrzańskim. Ratusz stara się też pozyskać pieniądze na modernizację kompleksu „Astoria” (po 2018 roku).

- Liczymy, że Bydgoszcz pozyska też Uniwersytet Medyczny, co będzie przyciągać do miasta młodych zdolnych ludzi. Miasto jest gotowe do wsparcia nowej jednostki akademickiej - zapowiada Michał Sztybel, doradca prezydenta.

Jednośladowa rewolucja


- W 2018 roku można spodziewać się drugiej rowerowej rewolucji. Wówczas konieczny będzie wybór nowego operatora roweru aglomeracyjnego. Będzie to szansa na rozszerzenie systemu, montaż nowych stacji i zwiększenie liczby pojazdów. Do końca 2018 roku miasto ma w planach zainwestowanie też 36 milionów złotych w drogi dla rowerów. Nowymi ścieżkami mieszkańcy pojadą, między innymi, wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej. Kluczową inwestycją może być nowy trakt, łączący dworzec z centrum i Bartodziejami. Obecnie przygotowuje się dokumentację dla tego zadania - informuje zastępca dyrektora ZDMiKP, Jacek Witkowski.

Warto wiedzieć: Port rzeczny nie w tej trzylatce



Wiele mówi się w Bydgoszczy o konieczności budowy portu rzecznego (zwanego platformą multimodalną, bo łączyć ma transport wodny z koleją, autostradą i lotniskowym cargo). W najbliższych latach powstanie szczegółowa analiza, która ma wskazać, czy warto inwestować w przywrócenie żeglugi śródlądowej na dolnym odcinku Wisły. To może pociągnąć za sobą przygotowania do budowy multimodalnego portu pomiędzy Bydgoszczą i Solcem Kujawskim.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj swój komentarz najciekawsze najstarsze najnowsze

  1. 27-04-2016 18:33

    Oceniono 1 raz 1 0

    - mieszkańcy miedzynie: znowu pokazał Pan Ruski wraz z kolesiami z ZDMIKP, gdzie ma mieszkańców MIEDZYNIA, czyli głęboko w D..

    Odpowiedz

  2. 20-04-2016 21:41

    Oceniono 3 razy 2 1

    - edzio emeryt: a torun znowu w szarej dupi,,, 9% bezrobocia i zadnej pracy w toruniu,gdyby nie solec,bydgoszc to bysmy mieli w toruniu ponad 20%bezrobocia jak w powiecie torunskim,nic dziwnego ze dzisiaj torun jest miastem starców ,kto mądry z mlodych uciekl za praca do duzych miast,gdansk,poznan,bydgoszcz,warszawa

    Odpowiedz

  3. 20-04-2016 08:13

    Oceniono 3 razy 2 1

    - Leszek: Jak się mają te ambitne plany do braku utwardzonych nawierzchni (chyba większości ) bydgoskich ulic ?

    Odpowiedz

  4. 15-04-2016 15:32

    Oceniono 3 razy 0 3

    - Mariusz !!! - Do: To ja: Tak! - Lepiej niech tylko same drzewa i krzaki sadzą, aby żule i inna patologia społeczna - miała się gdzie raczyć wątpliwej jakości trunkami w zaroślach? jak mówi stare przysłowie: "Na frasunek dobry trunek".

    Odpowiedz

  5. 15-04-2016 09:51

    Oceniono 5 razy 4 1

    - Mariusz !!!: W końcu szlachectwo, jakim jest metropolia - zobowiązuje, aby powstająca zabudowa - też była metropolitalna i miastotwórcza!

    Odpowiedz

  6. 01-01-2016 18:02

    Oceniono 5 razy 3 2

    - Rodri: Gąsiorek na wolności :)

    Pokaż odpowiedzi (1) Odpowiedz

    1. 01-01-2016 10:51

      Oceniono 29 razy 8 21

      - To ja: Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. Z Bydgoszczy chcą zrobić Chiny? 'czołówkę największych polskich miast,'' Drzewa poznikają i same szałasy 20+ pięter...Lepiej niech drzew więcej posadzą/parki porobią !!