Na początek do biegania wystarczą trampki

Agnieszka Chmielewska 7 czerwca 2015

„Wiem, że kobietom nie jest łatwo biegać samym. Po pierwsze: łatwiej jest się zmobilizować do treningu, jeśli się z kimś umówimy, poza tym są po prostu miejsca, w których bieganie jest bezpieczniejsze w grupie”.

Anna Arseniuk

Fot.: Jacek Smarz

Rozmowa z ANNĄ ARSENIUK, utytułowaną biegaczką i zapaloną rolniczką

Jak długo Pani biega i jakie sukcesy już udało się Pani osiągnąć?
Biegam od wielu lat dla zdrowia i przyjemności. Najpierw biegałam samotnie w lesie, a od 2000 roku biorę udział w biegach ulicznych i przełajowych. Sukcesów biegowych już troszkę się nazbierało. Dumna jestem z „życiówki” w matronie która wynosi 3:02:56. Nieraz stawałam na podium biegów na dystansach od 10 do 100 km. Właśnie w poniedziałek w nocy wróciłam z najtrudniejszego biegu w moim życiu - Rzeźnika Ultra, podczas którego do przebiegnięcia było 140 km. Łączna liczba podbiegów na tej trasie wynosiła ponad 6000 m. W dodatku ciężkie warunki panujące w Bieszczadach sprawiły, że tylko 7 proc. startujących dobiegło do mety. Jako jedyna kobieta ukończyłam całą trasę biegu w limicie czasowym. Oprócz mnie do mety dotarło 15 mężczyzn z 248 wszystkich startujących. Ten bieg zyskał miano najtrudniejszego biegu jednodniowego w Polsce.

Czytają nas na pewno takie osoby, które dopiero chciałyby zacząć bieganie. Jak dobrze przygotować się do biegania? Jaki mieć strój i buty?
Nie ma sensu zaczynać biegania od zakupów, zacznijmy od przeglądu szafy. Na początek przygody z bieganiem wystarczą bawełniana koszulka i miękkie buty, na przykład trampki. W takim stroju możemy swobodnie pobiegać rano lub wieczorem po parku - kilka razy w tygodniu dystanse do 5 km. Jeśli jednak nie mamy dostępu do miękkich ścieżek i planujemy biegać po asfalcie lub kostce brukowej, polecałabym już specjalistyczne buty biegowe, które zapewniają odpowiednią amortyzację i uchronią nas przed kontuzjami. Przy dłuższym bieganiu przyda się również oddychająca odzież, chroniąca nas przed przegrzaniem, otarciami i zapewniająca odpowiedni komfort.

Zapytam jeszcze o dobrą rozgrzewkę. Przysiady? Pompki?
Rozgrzewka powinna być dynamiczna, zaś po biegu dobrze działa delikatne rozciąganie. Szczególnie zimą lub po kilku godzinach siedzącej pracy musimy dobrze przygotować nasze mięśnie, stawy i ścięgna do wysiłku. Mogą to być pajacyki, wymachy nóg, krążenia ramion i stóp. Podczas biegu pracuje całe ciało - nie tylko nogi. Pamiętajmy zatem o rozgrzewce, najlepiej przypomnijmy sobie kilka prostych ćwiczeń ze szkoły.

Lepiej biegać samemu czy w grupie?
Samotność jest dla długodystansowca! I jak najbardziej to jest mój styl. Jednak wiem, że kobietom nie jest łatwo biegać samym. Po pierwsze: łatwiej jest się zmobilizować do treningu, jeśli się z kimś umówimy, poza tym są po prostu miejsca, w których bieganie jest bezpieczniejsze w grupie.

A skąd u Pani pasja rolnicza? Jak to się zaczęło i co Pani hoduje, uprawia?
Zamiłowanie do świata roślin i zwierząt było od zawsze w naszej rodzinie. Od dziecka byłam otoczona zielenią i zwierzętami. Dlatego też długie leśne treningi nigdy mi się nie nudzą. Interesuję się zarówno ziołolecznictwem, jak i roślinami dziko rosnącymi w Polsce. Także tymi bardziej tropikalnymi i egzotycznymi. Mam kolorowy ogród dla oka, zielnik dla zdrowia i sad dla smacznych owoców.

Co bardziej pozwala się odstresować - bieganie czy rolnictwo?
To zależy od potrzeby chwili. Czasem jedno, czasem drugie. Na pewno biegając lub pracując w ogrodzie - możemy sie zrelaksować, nabrać dystansu, przemyśleć różne rzeczy, wydarzenia i znaleźć właściwe rozwiązanie.

Dodaj swój komentarz najciekawsze najstarsze najnowsze

  1. 08-06-2015 06:43

    Oceniono 1 raz 1 0

    - abc: brawo pani Renato.. brawo

    Odpowiedz

  2. 07-06-2015 08:07

    Oceniono 6 razy 2 4

    - Rubinek: Moja za mną biegała tylko w... szpileckach.

    Odpowiedz