Miliardy dla Kujawsko-Pomorskiego

Tomasz Zieliński 26 września 2014

Nasz region staje przed szansą rozwoju, której drugi raz mieć nie będzie. W ramach tzw. kontraktu terytorialnego otrzymamy z Unii Europejskiej ponad 20 miliardów złotych! Na co je wydamy? Czy pomogą nam w cywilizacyjnym skoku?

Węzeł w Czerniewicach pod Toruniem będzie jednym z kluczowych punktów na mapie drogowej województwa, zapewniając połączenie ekspresowej „dziesiątce” z autostradą A1

Fot.: Jacek Smarz

- Czym jest Kontrakt terytorialny, który w ostatnich tygodniach nie schodzi z łamów prasowych, a o którym słyszeć będziemy w ciągu najbliższych kilku lat?


Najprościej rzecz ujmując, to koordynacja inwestycji w regionach, prowadzona tak, by były one zgodne z planami rozwoju kraju, przygotowanymi przez rząd. Obejmuje najważniejsze dziedziny naszego życia, w tym transport, edukację, kulturę. W ramach kontraktu pomiędzy 2015 a 2020 r. wydamy tylko w Kujawsko-Pomorskiem ponad 20 mld złotych. W powszechnej opinii to ostatnie tak ogromne pieniądze na infrastrukturę, które otrzymamy z Unii Europejskiej. Dzięki nim mamy szansę nadrobienia zaległości w wielu dziedzinach. Również na dokonanie ogromnego skoku w przód i przygotowanie podstaw do rozwoju - w większości już za własne pieniądze - po roku 2020.

„Piątka” rządzi


Zestaw proponowanych przez Kujawsko-Pomorskie projektów do realizacji, po uprzednim zatwierdzeniu przez władze województwa, jest właśnie negocjowany w Warszawie.

- Strona rządowa zaakceptowała niemal trzy czwarte proponowanych przez nas przedsięwzięć - mówi marszałek Piotr Całbecki.
- Wszystkie plany uznano za gotowe do realizacji.

Zatrzymajmy się przede wszystkim na zamierzeniach drogowych i transportowych, bo to na nie przeznaczone zostaną największe pieniądze. Prawdopodobnie będzie to ponad 17,5 mld zł!

Wśród zaproponowanych projektów inwestycyjnych największym jest budowa ekspresówki S5 (koszt - około 5,2 mld zł). Ma powstać 130 km trasy pomiędzy granicą województwa w Cotoniu a Nowymi Marzami, gdzie połączy się z autostradą A1. W mijającym tygodniu ogłoszono pierwsze przetargi na „piątkę”. O potrzebie jej wybudowania w ciągu kilku minionych lat napisano już chyba wszystko. Podsumujmy krótko: tak jak A1 jest kołem zamachowym i oknem na świat dla wschodniej części Kujawsko-Pomorskiego, tak S5 ma dać to samo byłemu województwu bydgoskiemu.

Do inwestycji na „piątce” dołączyć ma trasa S10 (1,3 mld zł). Trzy proponowane odcinki udrożnić mają komunikację pomiędzy Szczecinem a ekspresową „siódemką”, do której S10 włączy się w Płońsku. Pierwszy odcinek poprowadzi od Wyrzyska i Pawłówka, kolejny będzie zmodernizowanym połączeniem Bydgoszczy z Toruniem i dalej z A1 - poprzez węzeł w Czerniewicach. Wreszcie trzeci odcinek poprowadzi z Torunia (węzeł Lubicz) do granicy województwa w Blinnie.

Obwodnice to podstawa!


1,5 miliarda złotych kosztować mają inwestycje na drodze krajowej (DK) nr 15 relacji Trzebnica
- Ostróda. W naszym województwie planuje się powstanie bądź przebudowanie aż siedmiu odcinków. Obwodnice zyskać mają Brodnica, Strzelno i Kowalewo. Przebudowane ma być również połączenie Inowrocławia z Toruniem, na czym zyska m.in. Gniewkowo - projekt zakłada powstanie obwodnicy dla tego miasta. Takie samo rozwiązanie proponowane jest dla Inowrocławia - długo wyczekiwana obwodnica ma mieć długość 23 km. Inowrocławianie zyskają też zmodernizowane połączenie z Bydgoszczą drogą krajową nr 25. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szacuje jego koszty na niemal 340 mln zł. Toruń z kolei powinien wzbogacić się o alternatywne połączenie z autostradą A1 poprzez węzeł Turzno.

W europejskiej sieci


Ogromne pieniądze Unia przeznaczy na usprawnianie połączeń transportowych ważnych dla Europy. Niemal miliard złotych trafić ma do Torunia.

- Najważniejsze dla miasta przedsięwzięcie drogowe to kontynuacja realizacji Trasy Wschodniej, której najistotniejszym elementem jest wybudowany przy wsparciu środków unijnych nowy most - mówi Michał Zaleski, prezydent Torunia.

Miasto zamierza nie tylko kontynuować w swych granicach budowę drogi krajowej nr 91, ale i połączyć ekspresową „dziesiątkę” z DK nr 15.

W ramach tej samej sieci, zwanej TEN-T, zyskać ma też Bydgoszcz. 1,5 mld zł, według planów, sfinansuje m.in. rozbudowę układu drogowego na osi wschód - zachód.

- Realizacja projektu ma udrożnić komunikację od wschodniej do zachodniej granicy miasta - wyjaśnia Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. - Inwestycja ta obejmuje rozbudowę wąskich odcinków Kamiennej, Artyleryjskiej, Grunwaldzkiej do układu dwóch pasów w każdym kierunku. Dzięki niej możliwe będzie dobre skomunikowanie Osowej Góry i Fordonu z centrum miasta oraz wyeliminowanie z niego ruchu ciężarowego.
Inne inwestycje planowane w ramach tych funduszy to m.in. połączenie Trasy Uniwersyteckiej z ul. Jana Pawła II oraz budowa południowo-wschodniego odcinka obwodnicy od lotniska do planowanej „piątki”.

Nie tylko dwumiasto


Kontrakt terytorialny zakłada wydanie ponad 200 mln zł na drogi we Włocławku. DK nr 67 ma zostać rozbudowana w ciągu al. ks. Popiełuszki, DK nr 62 - na Płockiej oraz al. Kazimierza Wielkiego.

Trasa Średnicowa w Grudziądzu doczekać ma się drugiej nitki od skrzyżowania z ul. Paderewskiego do skrzyżowania z ul. Droga Łąkowa oraz na zjeździe z A1. Ten drugi odcinek poprowadzi od węzła autostradowego do skrzyżowania z Szosą Toruńską. Przebudowane mają też być odcinki Paderewskiego i Szosy Toruńskiej - wszystko to za 150 mln zł.
Gruntowne prace czekają prawdopodobnie drogę krajową nr 62 od Włocławka do Brześcia Kujawskiego. Obwodnicę, oprócz Brześcia, zyska także Kruszwica.

W ciągu DK nr 25 planowane są drogowe obejścia Kamienia Krajeńskiego i Sępólna Krajeńskiego, a wzdłuż DK nr 67 - Lipna.

Koleją lub na gaz


Dzięki pieniądzom uzyskanym w ramach kontraktu rozwinąć się też mają połączenia kolejowe. W tym przypadku 3,5 mld złotych ma być przeznaczone na tory i pozostałą infrastrukturę, ale i na tabor. Podobnie rzecz ma się z autobusami i tramwajami.

Kolejny etap BitCity połączyć ma m.in. Toruń z lotniskiem w Bydgoszczy przez Solec Kujawski. Wśród planowanych prac na liniach kolejowych jest m.in. modernizacja tras: Kutno - Piła, Toruń - Grudziądz, Toruń - Osiek. Wreszcie pomiędzy Maksymilianowem a Koronowem powstać ma nowe połączenie szynowe.

Największych pięć miast regionu planuje zakup nowoczesnych autobusów oraz wdrożenie inteligentnych systemów transportowych - ITS. Województwo zamierza maksymalnie integrować komunikację. Ma to pomóc mieszkańcom, a ponadto ograniczyć wydatki województwa, ponoszone na ten cel. W miastach i obszarach aglomeracyjnych regionu planuje się wprowadzanie wspólnych biletów.

Ciekawostką jest to, że autobusy, którymi zarząd województwa zasilić chce regionalne linie, napędzane mają być gazem LNG, czyli gazem ziemnym w postaci ciekłej. By tak się stało, musi powstać sieć dystrybucji tego paliwa w regionie.

Wspólnymi siłami


Co musi się stać, by opisane powyżej zamierzenia ziściły się? Zarząd województwa musi obronić je podczas negocjacji z rządem; pokazać, że ważne są nie tylko dla rozwoju miast z Kujawsko-Pomorskiego, ale i Polski.

- Jesteśmy w stałym kontakcie z prezydentami Bydgoszczy i Torunia, gdyż również od ich zaangażowania zależy sukces - motywuje polityków marszałek Piotr Całbecki.

Dodaj swój komentarz najciekawsze najstarsze najnowsze

  1. 01-10-2014 21:09

    Oceniono 11 razy 5 6

    - Msv: Droga nr 5 ma marginalne znaczenie dla Regionu - jest kulą u nogi dla wszystkich (ona jest wazna tylko w mniemaniu garstki bydłoskich politykierów, którym obcy jest rozwój Regionu). PRAWDZIWE ZNACZENIE MA DROGA ŁĄCZĄCA REGION Z CENTRUM (WARSZAWĄ) - S10. TO S10 MOŻE GENEROWAĆ RZECZYWISTY ROZWÓJ, BO MIAŻDŻĄCE NATĘŻENIE RUCHU PRZYPADA NA TEN KIERUNEK, niezależnie jakby bydłoscy pseudo-eksperci szczekali, to i tak widać to choćby po ogromnym nateżeniu na istniejącej teraz wąskiej ścieżce do Warszawy. Wybór jest prosty albo rozwój, albo naciski ujadających frustratów.

    Pokaż odpowiedzi (3) Odpowiedz

    1. 01-10-2014 17:32

      Oceniono 11 razy 5 6

      - kolo: Dziennikarze ! Zapędy Torunian ugaście jednym artykułem odpowiadając na proste pytanie dlaczego Gdynia nie negocjuje przewodnictwa w regionie z Gdańskiem, Elbląg z Olsztynem, Kędzierzyn-Koźle z Opolem, a Częstochowa czy Sosnowiec z Katowicami ??? A są to miasta o wiele większym znaczeniu w swoich regionach, niż Toruń woj. kujawsko-pomorskim. Bydgoszcz ma 363000 mieszkańców, a Toruń 188000 (na stronie miasta Torunia ( http://www.torun.pl/pl/miasto/mieszkancy -dane). Biorąc pod uwagę wielkość miast, proporcje są następujące: Toruń / Bydgoszcz = 0,5 Elbląg / Olsztyn = 0,7 Kędzierzyn-Koźle / Opole = 0,5 Gdynia / Gdańsk = 0,6 Częstochowa / Katowice = 0,8 Sosnowiec / Katowice = 0,7. Moim zdaniem nie ma żadnych animozji. Kiedyś, ktoś zdradził Bydgoszcz na rzecz Torunia i coś im skapnęło. Teraz oni to wykorzystują i szczerzą zęby przy byle okazji. Trzeba zdecydowanie wskazać Toruniowi jego miejsce w szeregu.

      Pokaż odpowiedzi (2) Odpowiedz

      1. 01-10-2014 07:35

        Oceniono 5 razy 4 1

        - intro: kiełbasa wyborcza Za chwilę projekt stadionu Polonia pokażą, a na koniec powiedzą, że S5 już istnieje...

        Odpowiedz

      2. 30-09-2014 18:22

        Oceniono 12 razy 7 5

        - lol: Oczywiście w mniemaniu toruńskich PachOłków zbudują drugi Toruń, a Bydgoszcz stanie się biednym zapleczem ludnościowym dla wielkiej krzyżackiej metropolii. Dlatego czas najwyższy powiedzieć obecnie rządzącym dość. Bydgoszcz pokaże Platformie figę i potraktuje ją, jak politycy tej partii cały czas traktowali Bydgoszcz. Pokażemy Platformie to samo, co ostatnio kandydatowi z polecenia naszego Sikoradka, byłemu ministrowi Janowi Vincentovi podczas eurowyborów! Najwyższy czas zatopić Platformę i skończyć z toruńską okupacją!

        Odpowiedz

      3. 28-09-2014 00:37

        Oceniono 15 razy 10 5

        - PO skuteczni sla Torunia: Żeby nie drażnić bydgoszczan nie wspomina się, że marszałek najpierw załatwił autostradę A1 północ - południe wokół Torunia. Teraz ma ruszyć budowa trasy S 10 też wokół Torunia, wschód - zachód na Bydgoszcz i na Warszawę. Powstaną też obwodnice Inowrocławia i Brodnicy na drodze nr 15 w kierunku na oczywiście Toruń.

        Pokaż odpowiedzi (1) Odpowiedz

        1. 27-09-2014 13:38

          Oceniono 9 razy 5 4

          - Mariusz: Gdyby w Polsce odbywały się Mistrzostwa Polski Propagandy to Pan Zieliński zostałby wielkim mistrzem . Lektura artykułu przygnębia na co idą nasze podatników pieniądze ,oczywiście okrojone przez eurokratów unijnych . To szok i propaganduszka Trybuny Ludu to bajki dla dzieci w porównaniu do tego artykułu. Propaganda rządowa od czasów PRL zrobiła wielki postęp. Wtedy z tego ludzie się śmiali a teraz mają prane mózgi . Jak Pan Tomasz chce się coś dowiedzieć na temat trwonienia tych 20 miliardów to zapraszam do rzeczowej rozmowy -ale na argumenty. Może coś się dowie ale nie propaganda -bo to wstyd

          Odpowiedz